Strategies to promote the training of informal carers: a qualitative study

Authors

  • Liliana Ferraz Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Coimbra; Núcleo de Investigação em Enfermagem – Unidade Local de Saúde de Coimbra, Coimbra https://orcid.org/0000-0002-0691-5696
  • Marco Gonçalves Nursing School of Coimbra https://orcid.org/0000-0001-7342-8145
  • António Ferreira Núcleo de Investigação em Enfermagem – Unidade Local de Saúde de Coimbra, Coimbra; Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR), Lisboa https://orcid.org/0000-0002-0919-9082
  • Telma Vidinha Unidade de Cuidados na Comunidade Coimbra Saúde, Unidade Local de Saúde de Coimbra, Coimbra; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA:E), Coimbra; Núcleo de Investigação em Enfermagem – Unidade Local de Saúde de Coimbra, Coimbra https://orcid.org/0000-0003-2041-8212
  • António Marques Núcleo de Investigação em Enfermagem – Unidade Local de Saúde de Coimbra, Coimbra; Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Coimbra https://orcid.org/0000-0001-8777-943X

DOI:

https://doi.org/10.37914/riis.v8i1.417

Keywords:

Family, Nursing, Caregivers, Transitional Care

Abstract

Background: the complexity associated with the empowerment process of informal caregivers results in changes in family dynamics, often underestimated by healthcare professionals, with potential negative consequences. Nurses are key facilitators in the transition process for hospitalized individuals and their families. However, the lack of early and appropriate interventions may hinder the empowerment process and compromise the development of a healthy transition. Objective: to identify strategies that facilitate the empowerment of informal caregivers. Methodology: an exploratory and descriptive study with a qualitative approach, conducted at a central hospital in Portugal. Nine nurses participated in semi-structured interviews, with data analyzed using NVivo 10® software. All ethical principles were upheld. Results: seven categories of facilitating strategies emerged, subdivided into various subcategories, focusing on both nurses (training, competence, coordination) and nursing care processes. Conclusion: the identified strategies can improve nursing care, fostering effective transitions and promoting the well-being and satisfaction of individuals and their informal caregivers.

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Published

21-02-2025

How to Cite

Ferraz, L., Gonçalves, M., Ferreira, A., Vidinha, T., & Marques, A. (2025). Strategies to promote the training of informal carers: a qualitative study. Journal of Health Research & Innovation, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.37914/riis.v8i1.417

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