Abstract
Background: although regular physical activity positively influences the emotional and physical health of higher education students, the prevalence of physical inactivity is high. Objectives: perform a diagnosis of the situation regarding the physical activity of the academic community; plan and implement interventions to promote physical activity through diagnosis; reduce sedentary lifestyle in the academic community. Methodology: action research developed at a School of Health in the central region of Portugal. Non-probabilistic sampling for convenience. This article describes the 1st Cycle of this investigation, in which the diagnosis of physical activity was carried out, using a socio-demographic questionnaire, Global Physical Activity Questionnaire and Focus Group. A strategic plan for promoting physical activity was developed and implementation started. Analysis of quantitative data through the Statistical Package for the Social Sciences, for qualitative data, Bardin's assumptions were followed. Results: 53.52% of the participants were insufficiently active, 24.65% were inactive; with an average sitting time of 6.86 hours. In Focus Group they suggested implementing group activities and the “Gymbreak”. Conclusion: the design of the plan was based on the intervention axes integrated in the national strategy for physical activity, responding to the recommendations of the Directorate-General for Health and actively involving the academic community.
References
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. 3ª reimp da 1ª ed. São Paulo: Edições 70.
Bull, F. C., Maslin, T. S., & Armstrong, T. (2009). Global physical activity questionnaire (GPAQ): nine country reliability and validity study. Journal of Physical Activity & Health, 6(6), 790-804.
Cardoso, G. M., Veras, R. M., Coelho, M. T., & Figueiredo, W. N. (2017). Vida universitária e atividade física: um estudo sobre a produção acadêmica. Revista de atenção à saúde. 15 (52), doi.10.13037/ras.vol15n52.4522
Cardoso, A.P.P.O. (2014). Inovar com a investigação-ação: desafios para a formação de professores. Coimbra: Universidade de Coimbra. Doi: 10.14195/978-989-26-0666-8
Coutinho, C. P., Sousa, A., Dias, A., Bessa, F., Ferreira, M. J., & Vieira, S. (2009). Investigação‐ação: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, 13 (2), 355-379. Retirado de http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10148/1/Investiga%c3%a7%c3%a3o_Ac %c3%a7%c3%a3o_Metodologias.PDF
Instituto Desporto de Portugal (2009). Orientações Europeias para a Atividade Física - Políticas Recomendadas para a Promoção da Saúde e do Bem-Estar. Lisboa: Edição do Instituto do Desporto de Portugal. Retirado de http://biblioteca.esec.pt/cdi/ebooks/docs/Orientacao%20Europeia%20Act%20F%C3%ADsica.p df
Direção-Geral da Saúde (2017). Programa Nacional Para a Promoção Da Atividade Física. A saúde dos Portugueses 2016. Lisboa: DGS. Retirado de https://www.dgs.pt/programa-nacional-para-a-promocao-da-atvidade-fisica/ficheiros-externos-pnpaf/rel_capitulo-pnpaf-2016-a-saude-dos-pt-pdf.aspx
Elliott, J, (1991). Action Research for Educational Change, Open University Press: Milton Keynes. First published: December 1993. DOI: 10.1080/0141192930190510
Ferraz, M., & Pereira, A. S. (2002). A dinâmica da personalidade e o homesickness (saudades de casa) dos jovens estudantes universitários. Psicologia, Saúde & Doenças, 149-164. Retirado de http://www.scielo.mec.pt/pdf/psd/v3n2/v3n2a04.pdf
Ferreira, F. M., Mota, L. A., Brito, I., & Santos, M. R. (2017). Perfil de saúde dos estudantes de enfermagem: diagnóstico epidemiológico a partir do modelo PRECEDE-PROCEED. Revista de Enfermagem Referência, 15, 91-100. doi: 10.12707/RIV17047
Giesta, L., & Fonte, C. (2016). Saúde mental e nível de atividade física em estudantes do ensino superior, Revista Psicologia Educação e Cultura, 1, 153-171. Retirado de https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/7988/1/Giesta%20%26%20Fonte%20Abstract%20201 6.pdf
Nunes, C. C. (2015). Atividade física dos estudantes de enfermagem. (Tese de Mestrado). Escola Superior de Saúde de Viseu do Politécnico de Viseu. Retirado de https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/2840/1/NUNES%2C%20CarlaCristinaGon%C3%A 7alves%20DM.pdf
OMS (2015). Physical activity strategy for the WHO European Region 2016-2025. Copenhagen: WHO. Retirado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329407/9789289051477-eng.pdf
OMS (2018). Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. Geneva: WHO. Retirado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf?ua=1
ORSIES. (2018). Livro Verde sobre Responsabilidade Social. Lisboa: ORSIES. Retirado de https://orsies.forum.pt/
Pires, C. G. S., Mussi, F. C., Cerqueira, B. B., Pitanga, F. J. G., & Silva, D. O. (2013). Prática de atividade física entre estudantes de graduação em enfermagem. Acta Paulista de Enfermagem, 26(5), 436-443. Doi: 10.1590/S0103-21002013000500006
Príncipe, F., & Ferreira, A. (Coord.) (2015). Plano Desenvolvimento Estratégico 2015/2019. Oliveira de Azeméis: ESEnfCVPOA. Retirado de https://www.essnortecvp.pt/pt/escola/sobrenos/
Silva, A.M.M, (2016). Estilos De Vida Em Estudantes Do Ensino Superior. (Tese de Doutoramento). Instituto De Ciências Da Saúde da Universidade Católica Portuguesa. Retidado de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiZ3K2HuNzsAhVSoXEKHTEMCY8QFjAAegQIARAC&url=https%3A%2F%2Frepositorio.ucp.pt%2Fbitstream%2F10400.14%2F24196%2F1%2FEstilos_de_Vida_em_Estudantes.pdf&usg=AOvVaw2VgV2-rh5kqQbsvM8erWQl
Soares, A., Pereira, A., & Canavarro, J. (2016) Promoção da Saúde nas Instituições de Ensino Superior Portuguesas: Reflexões e Desafios, Revista Portuguesa de Pedagogia, 2(1), 115- 137. DOI 10.14195/1647-8614_49-2_6
Tavares, C. F. (2014). Adaptação ao ensino superior, personalidade e otimismo em estudantes universitários do 1º ciclo de estudos. (Tese de Mestrado). Faculdade e Ciências Humanas e Sociais da Universidade Fernando Pessoa. Retirado de: https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/4231/1/CL%C3%81UDIO%20FILIPE%20VALENTE%20TAVARES%20-%20ADAPTA%C3%87%C3%83O%20AO%20ENSINO%20SUPERIOR%2C%20PERSONALIDADE%20E%20OTIMISMO%20EM%20ESTUDANTES%20UNIVERSIT%C3%81RIOS%20DO%201%C2%BA%20CICLO%20DE%20ESTUDOS.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Journal of Health Research & Innovation